Anita Grant Organic Sapote Castor Hair Oil

Jag tycker att det är kul med produkter. Väldigt kul. Väldigt. Har börjat läsa på om olika ingrerdienser, vad som är bra och dåligt för håret osv.

En relativt välkänd grej är sulfater som tar bort hårets naturliga oljor, vilket ju inte är önskvärt med torrt hår (lockigt hår=ofta torrt, afro hår=oftast torrt och med torrt menar jag att det behöver fukt, finns såklart massa människor som redan vet detta och ger håret den fukten som det kräver, kan ju inte gärna kalla det håret torrt, men aa, törstigt hår då!). Står ”sulfate free” på fler och fler schampoo- och balsamflaskor på Åhléns. Jag har använt sulfatfria produkter till mitt hår ett tag, blev mer nogrann med det efter att min frisör rekommenderade det, efter en Kebelo behandling för typ 5 månader sen? Men nu har jag alltså blivit besatt och sitter och googlar errthang som låter skadligt eller som jag ej känner igen.

Okej, för att komma till poängen:

Jag beställde en del produkter från Curly Emporium i England, bl.a. lite Shea Moisture produkter och även ett shea smör från Anita Grant. MEN istället för den 7.95 pund dyra burken med shea smör så fick jag hem en annan produkt från Antita Grant med Sapote oil och ricinolja i nån härlig blandning med typ lite annant bra gojs. Googlade priset och den kostar tydligen typ 15 pund så jag ba score! Hade i det i håret efter fukt och leave-in som en ”sealant” (återförslutare? skal?) istället för bara ren typ ricin eller jojoba olja.

SapCastorHairOil__73699.1360708209.1280.1280

(Här e en googlebild på flaskan, håll till godo)

Sen vänder jag på flaskan och ska läsa lite mer nogrant om ingridienserna. Jag var mest bara nyfiken efter som att jag var under intrycket att detta märke endast hade naturliga produkter eller ekologiska yadayada. I vilket fall så ser jag nått som heter BTMS, Behentrimonium Methosulfate (and) Cetearyl Alcohol. Methosulfate? Är det en sulfat? Vafaaaaan!!! Så upp med google igen, och som tur var hittade jag denna sida (och en del andra som säger samma sak): http://blog.salonnaturalsonline.com/2012/03/06/is-btms-a-sulfate/

Märker det här hela tiden, att jag tror att jag har sån koll nu efter 2 veckor på youtube, BGLH och CurlyNikki, sen ba aha nej jag vet typ 0,03% av allt som finns att veta om det där som växer från mitt huvud. Det är ju tur att det finns roligare saker att lära sig om än sulfater och kemiska reaktioner. Typ lite lättare saker, basics. Så jag kanske måste strukturera upp det här lite och ta det från början? Så att alla mina blogreaders hänger med!! Vi får se

Kommentera

