Black Hair 101

Okej så jag tänkte samla ihop lite såndandär basic-info jag pratade om.

Som sagt är fukt numero uno, men nått som jag inte visste för ett par veckor sen är att en kan överfukta håret, så att säga. För tydligen finns det en balans mellan fukt och protein som är väldigt viktig.

De här videosarna var några av de första jag hittade om black hair. Det var min inkörsport, så jag tänker att det kan vara en bra start. Så först ut är FUKT:

OBS! OBS! OBS! Så här i vintertider när luften är kall och torr gör ”Humectants” det motsatta från vad som sägs i videon. De dra i princip ur fukt ur håret istället för tvärtom. Så hoppa över Aloe Vera, Honung, Glycerin etc under höst/vinter! Istället behöver håret extra mycket fukt och kanske en lite tjockare olja än jojoba, typ ricin (favorit!).

Och sen den här balansen då:

Asså STORT tips, youtuba! Helt seriöst det finns så mycket om svart hår!!!

Annat tips är som sagt sidan Black Girl Long Hair dom har artiklar/blogginlägg om allt. Läs mer om protein och fuktbalansen här: Black Girl Long Hair!

Kommentera

