Babblar om nån 5 års plan och lite oljor

Hej. Jag har ju då bestämt mig för att växa ut mitt naturliga hår. Men jag är med på att det kommer ta ett tag tills det är den längden jag vill ha. Så min första plan är att fokusera på hårets hälsa. Jag vill ha hälsosamt hår (hälsosamt hår växer). Längden kommer på köpet med tiden tänker jag mig (hoppas jag?!?!?!).

Min plan sträcker sig på ca (allt är VÄLDIGT ca) 5 år och då hoppas jag ha hår någonstans mellan nyckelbenen och tuttarna!
De första 2 åren planerar jag på att ”transition” till naturligt hår. Jag kommer helt enkelt inte att klippa av alla mina fula, raka toppar utan försöka jobba med 2 (eller fler) texturer på håret, med typ braid- och twist-outs (längtar ihjäl mig just nu!!!!).

Efter 2 år tänkte jag klippa av allt relaxat hår (beror dock verkligen på hårets kvalité och längd då, kanske gör det innan, kanske efter) och köra fullt ut natural!!

Sen blir det väl, under år 3 och 4, att fokusera på längd och på att behålla och hantera längd och utveckla allt som har med min hår-regimen att göra (ska väl iof ständigt utvecklas).

Mina förhoppningar, förutom allmänt hälsosamt hår då, är att håret växer ca 8-10 cm/år. Självklart måste en räkna bort lite längd för toppning, hela idén med transition (kommer inte ens ursäkta svengelskan, ba get use 2 it) är ju att klippa bort det kemiskt behandlade håret, om än succesivt. Men kanske minus 3-5 cm/år. Totalt då, 3-7 cm? Jävligt oklart. Nej men fan vi säger 5-8 cm/år och då är all klippning, toppning, what ever, inkluderat med.

Äsch, vet inte ens om jag själv hänger med. Skitsamma, detta är ju ändå bara meningslösa speklulationer som inte har någon som helst påverkan på min faktiska hårlängd. Bara att vänta och se va.

I alla fall, efter 5 år hoppas jag att jag att hela mitt hår är friskt, mår bra, ser friskt ut och självkart att det har växt en jävla massa! Menar inte på något sätt att hela hår grejen tar slut där, tvärt om. Förhoppningvis så är ju detta början på det hår jag kommer ha resten av livet!

För övrigt så får jag små frustrerings-attacker ett par gånger om dagen, hela kroppen kliar och jag vill gå och ta ut weaven NUUUUUU. Men jag ska inte. Jag ska vänta. Behöver ändå verkligen lära mig det. Att kunna vänta.

Men vadå? Det är ju så tråkigt? Och känns sjukt onödigt? Varför??

Okej men det är typ 2-2,5 veckor kvar tills det ska tas ut, det är ju verkligen inte ens länge. Då ska jag ta kort så att jag kan dokumentera mina framsteg här! wohooooooooo wihiiiiii

Mer då? Jo jag älskar verkligen ricinoljan, hade svårt för den i början pga den tjocka konstisensen, men asså nej den är fin asså, verkligen. Och arganoljan luktar jättegott?? Märkte det idag.

Hej då!

Kommentera

