Dreads och Idris Elba

Okej så idag är det 1 VECKA KVAR!!! Woop woooop! Håller på att storkna (är det ett ord?)! Känner en ordentlig jävla tova bak i nacken. Eller i alla fall början till en.. Det har liksom dreadat ihop sig i en platt liten dread. Men aa, håller tummarna att det är lugnt.

I somras när jag var hos frisören var hon tvungen att klippa loss (med min tillåtelse såklart) lite för att det tovats/växt ihop med weave-trensen, om ni förstår. Jag hade precis bytt frisör då, från en jag var mindre nöjd med på kungsholmen, till Urban Hair som jag går till nu. Frisören på kungsholmen hade inte förklarat för mig, och jag hade heller inte själv tagit reda på, hur jag ska sköta weaven rätt. Jag blötte hela håret kanske 3-4 ggr i veckan, sov på blött hår, fönade aldrig torrt osv. Så inte speciellt konstigt att jag hade dreads i hela nacken..

Nu har jag lärt mig, Chanel, min frisör på UH lärde mig. Så jag har skött dom mycket bättre, fönat torrt (med sval luft!) efter varje tvätt. Aldrig sova med blött hår osv. Det har varit mycket bättre, men nu av nån anledning har jag lyckats slarva på nått hörn, men som sagt tummarna håller jag i.

Ska fortsätta titta på Luther med Idris Elba nu, han e så bra!!

6 reaktioner på ”Dreads och Idris Elba

  1. Hej! Jag tycker att det ska bli superintressant att följa din blogg!
    Jag pratar väldigt ofta om det här med min syster, så det gjorde lite ont i hjärtat att läsa om det faktum att du inte har någon som du kan dela dina afroupplevelser med eftersom många i din bekantskapskrets inte har samma hårtyp som du, och kanske därför inte heller finner det så intressant just för de. Här har du dock en trofast läsare som gärna diskuterar detta med dig, det ska du allt veta!
    Massa lyckoönskningar i din hårresa till hälsosammare afrohår 🙂

    • Hej!! Asså du anar verkligen inte hur glad denna kommentar gjorde/gör mig! Tack tack tack!
      Vill jättegärna ha någon att bolla idér och jämföra metoder med.
      Hur är ditt hår nu? Är du ”natural”? Har du kanske också nån blogg? 😀

  2. Vad kul! Ditt hår kommer verkligen att tacka dig! 😀 Det kan vara tidskrävande men det gäller att ha tålamod. Jag skulle rekommendera att ta bilder lite då och då, det är superkul att titta tillbaka och se hur långt man har kommit. Jag gjorde ”the big chop” och har varit natural i ungefär 2 år nu. Jag relaxade håret hela tiden förut och jag kan inte minnas när det var jag hade mitt naturliga hår sist, jag måste ha varit runt 6 år, och nu är jag ändå 22. Men jag har sett en sån enorm skillnad i mitt hår sedan jag började med Curly girl-metoden, det är helt otroligt! Det är friskare, jag tappar inte lika mycket hår, det är glansigare och håret växer snabbare. Det är dock fortfarande väldigt ojämnt (tack vare alla relaxers) men det är ungefär page nu om man stretchar ut det. Har tänkt väldigt mycket på att starta blogg, det kan nog hända att jag gör det inom en snar framtid.

    Vad är ditt mål med denna resa? Vill du nå en speciell längd? Kommer du återgå till relaxers i framtiden, eller kommer du kanske platta håret istället?

  3. Vad roligt!! Ja det märks redan hur mycket bättre det mår och känns! Har du kört CG enda sedan du slutade med rakperm?
    Jag vill verkligen inte relaxa håret igen. Känns så dumt, nu när jag faktiskt vet hur pass mycket det förströr håret. Natural hair är ju så mångsidigt, är det hälsosamt osv kan en ju ha det rakt ibland om en gör det rätt. Så i framtiden kommer jag säkert platta håret eller så för skojs skull. Men vill inte riskera nån heat-damage.. Har dock tänkt att varken föna eller platta hela detta år! Du då? Kommer du börja relaxa igen? Plattar du håret?

    Du har iaf en garanterad läsare om du bestämmer dig för att börja blogga!!

  4. Ja, jag har kört CG metoden enda sedan ja slutade med rakperm. Jag tänker precis som dig, att jag aldrig mer kommer relaxa igen. Jag kommer att platta i framtiden men inte alls lika ofta. Jag börjar verkligen uppskatta mina naturliga lockar mer och mer nu tack vare alla naturalists på youtube. Och det är kul att se att också fler tar till sig det här i Sverige.
    Ditt hår ser ju ändå inte förstört och skadat ut som mitt gjorde. 🙂 Det ska bli kul att följa din blogg! Jag hojtar till när min blogg kommer igång. 🙂

    • Men dåså skönt att vi har någon med lite erfarenhet här haha. Jag känner precis samma sak, ser hur mångsidigt det är och ser en massa snygga svarta tjejer med helt underbart hår och skitsnygga frisyrer osv. Fint det hade varit om typ Åhléns också kunde märka att det finns en efterfrågan på natural hair care produkter.. Jag har bara hittat ett fåtal ställen i Sverige som säljer några stycken produkter utan silicon, paraben, sulufat osv, resten hittar jag typ bara i England eller Usa. Hur gör du med produkter?? Tycker verkligen den borde komma igång inom en snar framtid :):)

Kommentera

