DIY Wash day

Så igår var wash-day! Hade ju tänkt prova Aphogee Two-Step Protein Treatment, men läste intstruktionerna TYDLIGT (alla skriker ju om hur en måste göra exakt som det står annars blir det kefft) och där står det att en ska värma inpackningen med fön eller dyl. Glömde fönen hos mami (<3), så den får vänta. Mamma föreslog förövrigt att jag skulle plasta in håret och ta varm handduk istället, vilket ju hade varit en idé om det inte stod att en absolut inte ska röra eller hålla på med håret när inpackningen är i för den stelnar och då kan håret brytas…. Så jag vågar inte. Vill göra som det står lol.

Istället gjorde jag en DIY mask med:

Ägg (Protein)

Majonäs (Protein)

Arganolja (Nice, luktar gott)

Treseme Naturals Conditioner (Fukt och lukt, hihi)

bild 3

Till höger här på bilden då. Den blev dock lite väl rinnig, improviserade bara med doseringarna. Ska ha mer majo i nästa gång och mindre balsam! Tog slut på en rulle hushållspapper när jag höll på å torka allt det som rann utanför dom 4 (!!!) pastmössorna jag hade på huvva.. Men men. Det vart väldigt nice efteråt i alla fall.

Till vänster där uppe är scalp-scruben jag gjorde med:

Olivolja

Kokosnötsolja

Socker

Läst lite om det på diverse bloggar/youtube och det är bra för precis samma anledning som för ansiktet! Rengör prorer, tar bort död hud osv och på så sätt bidrar det till en hälsosammare hårbotten, vilket i sin tur är key för hårväxt. Vilket ju eg. säger sig självt, om vissa porer/hårsäckar är igentäppta växer håret långsammare eller kanske inte alls :O

Okok, så efter scalp-scurben, som jag masserade i huvva, sköljde/tvättade jag håret med 1xACV/3xvatten

bild 2

Blev lite omvänd ordning på det nu. Men ni hajar, Scrub, Skölj, Mojsgeggainpackning. Sen sköljde jag den och hade en fuktinpackning! Nu har jag flätat två fluffiga flätor längst med varsin sida av skallen i väntan på bättre tiden. Nä men tänkte försöka mig på nån flat-twist protective style grej. Vi får se hur det går haha..

 

Poppin' Curls

Kommentera

